Hoe je meetkunde en tot rust komen hand in hand kan laten gaan!

november 8, 2017

Elk moment is een goed moment voor een adempauze

 

Als je ons al even volgt, is het geen verrassing meer voor jou: wij geloven in regelmatig adempauzes inlassen! Je neemt zo wat druk van de ketel weg, schept weer wat water uit je emmer voor die overloopt, je komt letterlijk tot rust.

 

Bewust, traag en diep ademen zorgt er immers voor dat je hartslag vertraagt en je bloeddruk daalt: de spanning kan je uit je lichaam voelen wegglijden.

 

Elke gelegenheid kan je aangrjipen om even je aandacht naar je ademhaling te brengen, je ademhaling te voelen. Er zijn best veel ‘dode’ momenten in je dag: wanneer je in de supermarkt aanschuift aan de kassa, voor een rood licht, op het toilet…. 😀

 

Hoe kan je dit nu in je klas toepassen?

 

Samen met de kinderen ademen tijdens een les meetkunde: waarom niet!

 

Gebruik verschillende vlakke figuren om met de ademhaling te gaan ‘spelen’. Je kan als leerkracht met je vinger of een lat de omtrek van de figuur volgen op het bord terwijl je de ademhalingsinstructies geeft.

 

Of misschien wil je de vormen wel uitprinten en plastifiëren?

 

Het principe blijft alvast hetzelfde, of je het nu aan het bord toepast of elke leerling individueel aan zijn of haar bank.

 

De cirkel: begin op het startpunt onderaan en volg met je vinger de lijn tot bovenaan: ‘adem in’, volg dan verder de lijn tot je weer onderaan bent ‘adem uit’. Herhaal minstens 5x

 

ademen met een sterDe ster: begin in een dal met je vinger: adem in, volg de lijn tot op de punt bovenaan en adem uit, volg de lijn weer naar onder. Herhaal de hele ster rond en doe evenuteel zelfs nog een tweede rondje!

 

De driehoek: plaats die met de punt naar onderen. Begin onderaan. Adem in naar boven links – loop met je vingers langs de bovenzijde naar de hoek rechts terwijl je de adem inhoudt. Adem uit terwijl je vinger terug naar het onderste punt glijdt. Herhaal minstens 5 x – pas enkel toe vanaf 10 jaar

 

Het vierkant: begin links onder. Adem in en glijd je vinger naar links boven – hou de adem in terwijl je vinger naar de rechterbovenhoek glijdt – adem uit, je vinger glijdt naar rechts onder – hou de adem in en glij terug naar linksonder. Herhaal minstens 5x en pas enkel toe vanaf 10 jaar.

 

Ideaal ook om begrippen mee te geven: stompe hoeken, scherpe hoeken, rechte hoeken,… terwijl je er met de vingers/lat langs gaat.

 

 

Dit vind je mogelijks ook interessant:

 

 

 

Wil jij het ook graag stil krijgen in je klas zonder je stem te verheffen?

Screen shot 2018 02 28 at 15.28.24

Download dan ons gratis eboek! Meer dan 5000x aangeklikt op Klascement!

Beloofd, we houden het zen! Spam vinden we zelf ook helemaal niet leuk! Je kan op elk gewenst moment uitschrijven. Powered by ConvertKit

Eén reactie op “Hoe je meetkunde en tot rust komen hand in hand kan laten gaan!”

  1. Relax In De Klas schreef:

    […] d. Las een ademhalingsoefening in. Ga aan de slag met de stervorm bijvoorbeeld uit deze blogpost […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Offerte aanvragen